Pallejà reafirma el seu compromís social i ambiental amb Solidança/Roba Amiga
El municipi ha recollit prop de 35 tones de roba en desús, per sobre de la mitjana catalana, evitant que la roba es converteixi en rebuig
La ciutadania de Pallejà ha demostrat novament el seu compromís ambiental, dipositant un total de 34.711 kg de roba en desús als contenidors taronges Solidança/Roba Amiga repartits arreu del municipi. A partir de la recollida de roba en desús s’ha evitat 286.712 kg d’emissions de CO2 a l’atmosfera, evitant que la roba es converteixi en rebuig i fomentant l’economia circular amb valor social.
Així doncs, el gest de dipositar roba als contenidors Solidança/Roba Amiga, ha permès assolir fites ambientals, recollint 2,89 kg per habitant i any, una bona dada que queda per sobre de la mitjana catalana (2.35 kg per habitant i any).
El projecte Roba Amiga es basa en un model d’economia circular amb alt impacte social. Les persones contractades mitjançant itineraris d’inserció accedeixen a una ocupació regulada per la Llei d’Empreses d’Inserció, amb contractes estables que permeten recuperar hàbits laborals i adquirir experiència per accedir al mercat laboral ordinari. Aquest cicle garanteix que un cop la persona treballadora fa el salt al mercat de treball convencional, el seu lloc sigui ocupat per una altra persona en risc d’exclusió social, promovent un impacte social sostenible.
Dificultats i crisi en el sector del residu tèxtil
Durant el 2025, les entitats de la cooperativa Roba Amiga s’han trobat en una situació crítica degut a una saturació dels mercats de segona mà locals i internacionals, que ha posat en risc el finançament de la gestió del residu tèxtil per un excés de roba al mercat, caiguda de preus, costos creixents i retards normatius.
El sector del residu tèxtil es troba en un canvi de paradigma que es va iniciar l’any passat amb la nova Llei 07/2022 de gestió de residus i sòls contaminants, en la qual es van marcar reptes en la gestió del residu tèxtil que encara avui dia no s’estan aplicant, el que ha suposat una crisi de les entitats que gestionen aquest residu.